De kracht van technologie voor het optimaliseren van uw bedrijfsmodel

Elk bedrijf of organisatie heeft er baat bij om de beschikbare voorraad in kaart te brengen, bezoekers te tellen en derving te reduceren. Maar hoe combineert u als retailer vlot verschillende technieken met elkaar? En wat als er externe partners bij komen kijken? Wij gingen langs bij Arjan De Wildt (eigenaar, Wild Store) en Mario Koster (CEO, SRS).
Wild Store gaat voor RFID met Resatec

Begin 2017 besloot Arjan De Wildt zijn voorraadnauwkeurigheid te willen optimaliseren. Tijdens zijn zoektocht online, botste Arjan op de integraties van EAS-Resatec. Wat volgde is een uniek partnership waarbij innovatieve oplossingen voor de fashion industrie worden gecombineerd.

Wij reden naar het hoofdkantoor van SRS (Almere) en Wild Store (Oudenbosch) voor een inspirerend gesprek met Mario Koster en Arjan De Wildt.

SRS en Wild Store staan door concullega’s met stip aangeduid als de te duchten tegenstander. Jullie maken beiden naam en faam in retailland.

Mario Koster: “Klopt, onze core business bestaat uit het ontwikkelen van de back-office van het kassasysteem. De eigen, intellectuele software stelt ons in staat om voorraadstanden accurater op te volgen. Daarnaast zijn automatic replenishment – waarbij verkochte goederen meteen opnieuw besteld worden bij de leverancier – en herverdeling van kledingstukken tussen de winkels onderling belangrijke USP’s voor SRS.”

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!


Contacteer ons


Voorraadnauwkeurigheid - RFID

Arjan De Wildt: “Wild Store kent een enorm verleden. Een eeuw terug richtten mijn grootouders reeds ‘Kledingwinkel De Wildt’ op. Het zakendoen en uitbaten van kledingwinkels zit ons dus duidelijk in het bloed. Dat wekt de drive op om steeds beter te doen. Anderhalf jaar geleden ging ik met de collega’s grondig kijken naar de voorraadaccuraatheid. Die zat ergens tussen de 80 à 90%. Te laag dus. Het is al een tijdje dat ik me interesseer in de nieuwe technologieën. Na mijn online zoektocht kwam ik uit bij EAS-Resatec en besloot ik de investering aan te gaan.”

Een investering die zeker is van een positieve return on investment.

Frank Lucas Luyckx (beveiligingsexpert Resatec): “Inderdaad, binnen een termijn van twee jaar heeft een retailer de RFID-investering gegarandeerd terugverdiend! Ook onze andere installaties zoals detectiepoortjes, CCTV en klantentelling werpen hun vruchten af. Derving is een enorme kostenpost voor ondernemingen. Het gaat meteen af van je winstmarge. Gelukkig hebben we Wild Store daar goed bij kunnen helpen.”

Mario Koster: “Wij hanteren geen dure modules maar wel een all-in abonnementsformule. Met meer dan 10 developpers zijn we elke dag keihard bezig om updates en verbeteringen door te voeren. Dankzij het online integration model gebeuren deze updates eigenlijk aan de lopende band. Zo heeft de klant er geen last van én kosten ze geen geld. Op deze manier is het voor kleine en middelgrote retailers financieel haalbaar om te investeren in technologie. Door de focus te behouden op fashion en niet grensoverschrijdend te werken, implementeren we de juiste, nuttige functies.”

Samen met Resatec werd een uniek traject uitgestippeld om van Wild Store dé referentie te maken in Brabant.

Arjan De Wildt: “Ik werd door Frank Lucas Luyckx uitgenodigd om een kijkje te gaan nemen bij GIKS in België, waar ze een soortgelijke installatie hebben uitgevoerd. Ik zag meteen het nut en de voordelen in van het systeem.”

Voordelen… Het systeem heeft inderdaad een bredere functie dan enkel voorraadbeheer.

Arjan De Wildt: “We willen het als eerste instantie gebruiken om de voorraadnauwkeurigheid op te drijven. Dat cijfer willen we stabiel krijgen. Nadien willen we automatic replenishment doorvoeren.

In 2020 en 2021 willen we meer businessmodellen ontwikkelen zoals collectie uitwisseling. Zo blijft het voor klanten spannend om een bezoekje te brengen aan één van de winkels.

Intelligent kassasysteem voor fashion

Mario Koster: “IT staat aan de basis van wat je doet binnen retailen. Voor welke leveranciers moet je kiezen? Welke marges heb je? Welke producten zijn je hardlopers? Met data kan je zoveel aantonen. Onze developpers hebben een vlotte koppeling kunnen maken tussen het kassasysteem, de voorraadstanden en de bezoekersrapporten. Het resultaat is dat Wild Store nu een duidelijk zicht heeft op de conversies.”

Jelle Bastiaansen (marketing coördinator): “Zo heb je als retailer veel meer informatie op een veel dieper niveau. Je kan namelijk beslissingen nemen op harde cijfers en niet langer op het onderbuikgevoel. Vaak zien we dat meerdere leveranciers naast elkaar werken maar SRS en Resatec hebben elkaar echt wel gevonden. De koppeling van systemen scheelt tijd en biedt financieel een gunstige uitkomst.”

Mario Koster: “De snelheid van een computer valt niet te evenaren met het menselijk brein, daar moeten we eerlijk in zijn. Daarnaast zijn Resatec en SRS no-nonsense organisaties. We denken mee met de klant en we doen wat we beloofd hebben. Zo zijn we zeker dat de oplossing 100% aansluit bij de wensen van de klant.”

Technologie als hulpmiddel van de stenen winkel.

Arjan De Wildt: “Je moet systemen gaan gebruiken als een hulpmiddel. Niet als controle- of drukmiddel. We willen de systemen niet gebruiken om druk te leggen op onze werknemers en klanten.

Real-time accurate item identificatie is de ruggengraat om een top retailer en/of omnichannelkampioen te worden. – Jelle Bastiaansen

Wild Store profileert zich sterk in de Brabantse regio maar ook SRS en Resatec ontwikkelen zich snel.

Mario Koster: “Veertig jaar geleden zijn we als eerste begonnen met een barcodesysteem voor de fashionsector. We hebben er meteen voor gekozen om geen generiek product te creëren want dan doe je aan concessies. Vandaag blijkt dat nog steeds de juiste keuze. We werken momenteel met 28 FTE’s die klanten en projecten persoonlijk opvolgen en begeleiden. Dat willen we ook blijven doen in de toekomst. Met onze abonnementsformule kunnen we kleine en middelgrote ondernemingen voor een interessante prijs meer data voorschotelen. Daar wordt iedereen beter van.”

Sociale media WildStore - in samenwerking met Resatec

Arjan De Wildt: “Visibiliteit vinden we bij Wild Store heel belangrijk. Daarmee probeer je mensen te overtuigen om naar de winkel te komen. Vroeger toen mijn ouders kledingwinkel De Wildt uitbaatten, adverteerden ze in de regionale krant. Vandaag doen we dat op social media. Op Facebook hebben we al bijna 13.000 volgers. Het grote verschil is dat je vroeger een aanbod-gedreven markt had. Nu is er een vraagmarkt. De consument wil een specifiek product en daar moet je als retailer op inspelen. Het is uitdagender geworden maar met deze nieuwe technologieën zijn we helemaal klaar voor de toekomst.”

Zijn waar de klant is.

Arjan De Wildt: “We zijn de Provincie Noord-Brabant dankbaar. Met dank aan de subsidieregeling Smart Industry & Logistics is het voor Wild Store mogelijk om kostenefficiënt nieuwe businessmodellen te ontwikkelen.”

De unieke synergie tussen SRS en Resatec stelt retailers in staat om binnen de nieuwe marktuitdagingen te concurreren, de kosten te verlagen, de klantenervaring te verbeteren en de omzet te verhogen. Met een voorraadaccuraatheid van 99% en een transparant kassasysteem is Wild Store er helemaal klaar voor!

Bent u zelf ook op zoek naar een RFID-systeem of een intelligent kassasysteem? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen. Onze experts staan u graag te woord.

Wild Store:

SRS:

Resatec