Bij kledingzaak GIKS kunnen ze RFID niet meer missen

Een grotere voorraadnauwkeurigheid: dat was de reden waarom GIKS Mode ruim tweeënhalf jaar geleden besliste om met RFID te beginnen. Zaakvoerder Stefaan Allemeersch is nog altijd heel tevreden dat hij die beslissing durfde nemen.

Meerwaarde op alle vlakken!

“Het was na een duidelijke uitleg van beveiligingsspecialist Resatec dat we in januari 2015 beslisten om met RFID te starten”, legt Stefaan Allemeersch uit. “In juni van dat jaar lieten we het in al onze winkels implementeren.

Al snel merkte de zaakvoerder dat hij zo de voornaamste doelstelling, een grotere voorraadnauwkeurigheid, effectief kon realiseren. “Ons foutpercentage is gezakt van enkele procenten, naar amper 0,38 procent. Dit zorgt ook voor een grotere tevredenheid bij onze online klanten, omdat de informatie over de beschikbaarheid van items veel beter klopt. Daarnaast besparen we een grote inventariskost uit. Vroeger gebeurde dat jaarlijks eenmalig door een externe partij, wat ons 13.000 euro kostte. Nu doen we dat maandelijks op amper één uur tijd.”

De nieuwe aanpak leidt ook tot een vlottere kassaverwerking, omdat de prijs van elk kledingstuk in de chip verwerkt zit, wat voor de klanten tot veel minder wachttijd leidt. “Bovendien gebeuren de geautomatiseerde transfers van bepaalde stukken tussen onze winkels onderling veel vlotter én hebben we meer controle over gestolen kledij: we weten effectief welke artikels gestolen worden. In onze winkel in Kuurne konden we zo zelfs een dief op heterdaad betrappen, nadat we hadden kunnen analyseren dat van éénzelfde merk telkens items in dezelfde maat werden gestolen.”

De goede samenwerking met producent RF-Keeper en reseller Resatec zorgde ervoor dat de schaarse kinderziekten al na enkele dagen verdwenen waren. “Voor ons is RFID een onmisbare tool geworden. Aan bedrijven die ook de sprong willen wagen, zou ik willen adviseren om aan alle personeelsleden die ermee te maken krijgen, duidelijk de voordelen ervan voor hun specifieke job te verduidelijken. Zo krijg je iedereen snel en vlot mee in dit verhaal.”

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!


Contacteer ons

Gelieve dit veld leeg te laten.