Only for Men rolt RFID uit: “nee-verkopen vermijden”

Only for Men is dé herenmodewinkel waar je alles onder één dak vindt. In de 15 winkels en webshop vind je alles op het gebied van fashion, lifestyle en meer. Een one-stop shop met een omvangrijke collectie. En net in zo’n omgeving biedt RFID heel wat mogelijkheden. Logistiek Manager Bert Oosterom wil met deze nieuwe technologie een veel hogere betrouwbaarheid van de voorraad in de winkels bekomen en nee-verkopen vermijden in de winkels en op de website. "Onze voorraad moet kloppen."
Only for Men rolt RFID uit met EAS-Resatec

Het totaalconcept bestaat, naast het grote aanbod aan de mooiste mannenmodemerken, uit véél meer. Only for Men streeft ernaar de meest spraakmakende winkelketen van Nederland te zijn. Met een goede prijs-kwaliteitsverhouding en gespecialiseerd personeel zorgt Only for Men ervoor dat de moderne man op een duidelijke, ongedwongen en efficiënte manier aangesproken wordt.

Naast 15 winkels heeft Only for Men ook een webshop. Gemak en service spelen op alle kanalen een hoofdrol, maar ook efficiëntie staat centraal. Een omni-channel strategie ontwikkelen kan pas als de voorraadstatus betrouwbaar is. Wat er in een online winkelmandje van de klant belandt, moet je ook echt kunnen leveren.

“Met de hulp van RFID willen we een zeer betrouwbaar winkelbedrijf zijn en tot 100% uit kunnen leveren wat we hebben verkocht. Online en offline.” – Bert Oosterom, Logistiek Manager Only for Men

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!


Contacteer ons

Gelieve dit veld leeg te laten.

Operationele werking verbeteren

In 2017 startten de eerste gesprekken om RFID te implementeren. Een partnership ontwikkelen in dergelijke projecten is cruciaal.

“Eigenlijk is de reden heel simpel waarom we voor EAS-Resatec kiezen: vertrouwen. In al de jaren dat we samenwerken hebben we nooit problemen gehad. Vertrouwen is key.” – Bert Oosterom (2017)

Op een traditionele manier voorraad tellen is zeer tijdsintensief en er blijft altijd een menselijke foutenmarge. De vijftien winkels van Only for Men hebben een aanzienlijke oppervlakte. Zelfs met barcodescanners was het dagen werk om alles te inventariseren.

“Fase één is voor ons het registreren en optimaliseren van de voorraad. Intussen onderzoeken we alle mogelijkheden van het systeem, onder meer op het vlak van marketing”, vertelt Bert Oosterom.

Only for Men rolt RFID uit met EAS-Resatec

Replenishment systeem

RFID heeft heel wat meer voordelen dan voorraadoptimalisatie. Zo is ook automatic replenishment (automatisch nabestellen) een belangrijke factor om het systeem te integreren. Doel is het tijdig bevoorraden van winkelschappen met de juiste producten, met een minimum aan inspanning en kosten.

Op korte termijn worden out-of-stocks bij Only for Men geëlimineerd. Zakt de voorraad tot onder een bepaald niveau? Dan wordt automatisch een bestelling geplaatst naar de leverancier. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in de toekomst nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en te implementeren. Je kan sneller inspelen op de markt en op de seizoenen, zonder eindeloze aanpassingen in het IT-systeem. Een snelle blik op de juiste voorraad helpt je als retailer om in een mum van de tijd de collectie aan te passen.

“We willen een one-stop shop zijn die een omvangrijke collectie vlot kan aanpassen aan de behoeften en wensen van onze mannelijke klanten.” – Bert Oosterom

Only for Men rolt RFID uit met EAS-Resatec

Personeel betrekken in het verhaal

Only for Men weet hoe belangrijk de winkelmedewerkers zijn. Zij maken het daadwerkelijke, fysieke verschil. Net daarom is het belangrijk dat ook zij begrijpen wat RFID is en hoe het concreet werkt. Bij de uitrol van RFID worden de werknemers van Only for Men goed ingelicht over de procedures.

“We willen niet de grootste retailer zijn in Nederland maar wel de meest spraakmakende! Alles moet hierbij kloppen. Elke discipline telt, want de ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Ons personeel is hier de absolute sleutel in.” – Bert Oosterom