It’s all about customer experience

E-commerce groeit sterker dan ooit en heeft een plaats in bijna elk Belgisch gezin. Jonge mensen worden geboren met een tablet of smartphone in de hand en kiezen voor online retail voor het gemak, het uitgebreide assortiment en de beschikbaarheid. De ultieme winkel verzoent perfect het offline met het online gebeuren. De fysieke winkel blijft voor de Belgen dé plek om te shoppen.

De afgelopen jaren heerste er rond de retail een negatief sfeertje. De crisis heeft er flink ingehakt, waardoor retailers naar een hoger niveau hebben moeten schakelen. Survival of the fittest als het ware.

“The Internet Of Things” (IOT) heeft ervoor gezorgd dat prijs en kwaliteit transparanter gecommuniceerd worden naar de eindklant, waardoor het heel belangrijk wordt om in te spelen op klantenervaring. Innoveren en investeren in marketing kosten natuurlijk handenvol geld, maar gelukkig zijn de banken de afgelopen vijf jaar meer gaan investeren in retailers. (bron: Retail Trends, 2018)

Wij geven onze retailers graag enkele tips mee om ook van hun winkel een écht verkooppunt te maken. Lees hieronder verder.

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!


Contacteer ons


In vijf stappen naar een efficiënte onderneming

1. Automatiseer belangrijke processen

Het bijhouden van een voorraadlijst in Excel vraagt heel wat tijd en de kans op fouten is groot. Dit soort voorraadbeheer is niet meer van deze tijd en bij het opteren voor een omnichannel strategie kan het zelfs de grootste valkuil worden. Accurate voorraden en een grondige lokalisatie van de producten worden op dat moment cruciaal. RFID of ‘radio-frequency identification’ is dé katalysator die het voorraadbeheer kan stroomlijnen met uw business plan.

Ook als uw onderneming al budgetvriendelijk te werk gaat is RFID financieel interessant en zeer kostefficiënt.

Essentiële onderdelen van uw bedrijfsvoering werken het beste binnen een cloudapplicatie. Zo zijn de documenten op alle toestellen beschikbaar, op alle momenten én voor iedereen. Apps en programma’s stellen ons in staat om informatie in real-time met elkaar uit te wisselen. Voor een optimale synergie te garanderen moeten alle systemen dus met elkaar samenwerken.

 “Eén ding is zeker: de automatisatie van bedrijfsprocessen heeft een positieve ROI indien het op een zorgvuldige manier geïntegreerd wordt binnen de onderneming.” – Lieven Steel, managing director

2. ‘Je’ of ‘U’ principe

Verschaf inzicht in het shopgedrag van uw klanten, dan bent u in staat om toegevoegde waarde te creëren. Maar wat is die toegevoegde waarde nu net voor uw doelgroep?

 “Bij een bakker vinden we persoonlijk contact essentieel. In tegenstelling tot de supermarkt; daar willen we zo snel mogelijk onze voorkeursproducten terugvinden en afrekenen.” – Jelle Bastiaansen, pre-sales coördinator

Een optimale klantenervaring is dus afhankelijk van meerdere factoren zoals de doelgroep, locatie en prijsklasse maar ook van uw personeel.

Wist u dat 30% van de klanten graag advies ontvangt over een product of dienst voor hij/zij tot aankoop overgaat? (bron: Fingent Corporation, 2018)

Uit onderzoek blijkt dat service, klantvriendelijkheid, sfeer en deskundigheid van personeel meer invloed op de klanttevredenheid hebben dan assortiment of prijzen. Personeel speelt dus een cruciale rol en het is belangrijk voor retailers om te kijken naar wat goed personeel voor het bedrijf kan opleveren, in plaats van primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten ten opzichte van de concurrentie. (bron ABN Amro sectorprognose maart 2018)

 

klantentelling-comptage-des-clients

3. Work hard, play hard

Focus op de inzetbaarheid van uw personeel. Met een optimale workload wordt het fijner werken voor alle partijen. Uw werknemers beseffen de toegevoegde waarde van hun aanwezigheid op de winkelvloer, de onderneming geniet van een kostefficiënte inzetbaarheid en de eindklant krijgt de service die hij nodig heeft.

Dankzij geavanceerde klantentelling heeft u een duidelijk overzicht van de drukke periodes in uw winkel en kan u de inzetbaarheid van uw personeel gestructureerd aanpakken. De conversiecijfers bezorgen u een helder inzicht en leiden tot goede beslissingen.

Klantentelling kan via uw beveiligingspoortjes, stand alone of via een thermische cameracounter.

CT200

4. Raak uw klanten niet kwijt

Vereist uw beroepsactiviteit een wachtruimte of kan u op piekmomenten het aantal klanten niet meteen te woord staan? Zorg voor een boeiend en leuk alternatief.

Geen verouderde folders of dagbladen meer. Met een  behulp van een tablet voorziet u de klant steeds van up-to-date informatie. Daarnaast zijn kinderen en multimedia tegenwoordig onlosmakelijk verbonden. De tablets kunnen zowel een verkoopondersteunende, interactieve of ontspannende rol hebben. Weet ook dat meer en meer afrekenmomenten niet meer aan de klassieke kassa zullen gebeuren maar via een mobiel afrekenpunt.

klantentelling-analytics-comptage-des-clients

5. Omarm rapporten en statistieken

Cijfers zeggen niet alles, maar wel veel. Monitor uw data en meet meteen de overtuigingskracht van uw winkelbedrijf:

  • Hoeveel bezoekers nemen uw product in de hand en gaan over tot aankoop?
  • Welke producten vergelijken de klanten met elkaar?
  • Hoe verlopen de wachttijden aan de kassa?

Het resultaat van deze verschillende rapporten uit zich in een efficiëntere bedrijfsvoering én een hogere winstmarge. De retailmarkt in de Lage Landen zit opnieuw in de lift, voldoende reden om te investeren in nieuwe, slimmere technologieën.

Resatec is een actieve partner van “the Home of Retail” in Antwerpen. Breng een bezoek aan de winkelstraat van morgen en verruim uw inzichten met deze customer journey! Als partner kunnen wij voor u een gratis rondleiding verzorgen.

Klik hier om deel te nemen.